Ack, jag hade tänkt skriva om seriösa och filosofiska teman ikväll, men det får anstå. Mina tankar snurrar i andra banor, jag har mentalt förflyttat mig till Medelhavets strand. För se idag sände den förslagna resebyråjätten mig ett oemotståndligt mail-erbjudande: Boka Grekland sommaren 2013 NU! Rabatt och S-kortförmån och extra billiga barnbiljetter och jag vet inte vad.

Surf, surf, surf en stund mitt på blanka jobbdagen, alltså. På eftermiddagen  vandrade jag direkt till resebyrån. Jag tycker nämligen beställandet av sommarsemestern är en ritual som skall genomföras i samarbete med en entusiastisk och hjälpsam resebyråtjänsteman som klickar mig rätt utan att databeställningen hakar upp sig i mitten. (En del tjänstemän kan verkligen leva upp till idealt deltagande i den festliga rese-starten. Några år sen bokade jag en decemberresa till den österrikiska huvudstaden och efter avklarat klickande slog damen bakom disken glittrande ivrig ihop sina händer och flöjtade fröjdefullt: ” Oi IHANA joulureissu Wieniin”!  Ja en härlig julresa blev det – med start i resebyrån!

I dag totades det ihop en vecka på Skiathos, med start i juli 2013 (det är ju inte många veckor sen juli 2012 faktiskt). Det är lite planerande och mixtrande när tre vuxna och två små fröknar skall placeras i lämpligt rum – men är man tidigt ute brukar det gå bra. Och det var jag ju sannerligen.

Jag har bekanta som av nån anledning aldrig vill låta sig inspireras av andras lyckade reseupplevelser. De ska prompt välja något annat, bara för att – ja, jag vet inte varför. Jag är rakt tvärtom. Har nån pålitlig bekant gillat något blir jag strax i farten. Skiathos har figurerat i ord och bild på Facebook, maken har hört dess gyllene stränder beskrivas – och Mamma Mia-filmkopplingen gör ju inte saken sämre heller.

Så nu blir det att drömma – och framförallt  spara en hel lång vinter. Roligast är ju att resa med barn. Treåriga S. lär dagligen beskriva sommarens resupplevelser i Pafos för tanterna på dagis. Bäst tyckte hon det var att flyta i bassängen – och den gången fullmånen i all sin glans tittade fram när vi kurade skymning på balkongen. Också hos de små etsar sig reseminnena in i själen.

Om jag skulle googla Skiathos-bilder ett tag till, eller bege mig på virtuell vandring på hotellets webbsida. Att fantisera och planera – det är halva resglädjen. Den delen som inte kostar en enda euro.

