I brittiska damtidningar finns en benämning jag definitivt kan identifiera mig med, nämligen ”list maker”. Många kvinnor i den goda publikationen Good Housekeeping t.ex. organiserar sina liv med hjälp av kom-ihåg-listor av olika slag. Det är effektivt, ger helhetsblick, förindrar blundrar och ger en känsla av att ha tillvaron under kontroll. Säkert finns det många som har minneslistorna medfödda och inbyggda, men definitivt inte jag.

Listorna kan beröra de dagliga göromålen, på jobbet har jag både långtidslistor och dagsprogram-listor, det kan vara listor över vad jag skall se i TV. Nu inför julen finns julklappsköplistor och julkortslistor och matinköpslistor och allmänna ”sätt igång med detta, gumma lilla”-listor.

Listorna berättar i historiskt perspektiv om hur mitt liv såg ut just då, de borde egentligen arkiveras – med kommentarer. Hur har mitt sociala nätverk sett ut i skenet av julkortslistorna? Vad prioriterar en 58-årig mommo år 2012, hur ser hennes arbetsbild ut? Julmatsinköpslistorna visar hur jag från att ha varit julmiddagsansvarig för 12 personer har blivit inköpare av 2 personers julmat – nu har dotterns eventuella lista istället förlängts …

Inget är mera tillfredsställande än att få kruxa av en lista. Nedan den förteckning jag krafsade ner i morse. Nu kan jag kruxa av punkt 6. Snart också nr 5 för i rappet skall jag ta fram golvsvabben. Glad lillajul!

20121201-162806.jpg

