Det bidde aldrig historiker av mig i det akademiska livet. Jag klarade inte av att memorera fakta till behövlig grad. Men på semesterresor konfronteras man mer än i vardagslag med hur världen och dess samhällen danats av seklers historiska förlopp och incidenter. Och det är intressanta intryck man får!

Eftersom jag är folklorist tenderar jag fokusera mer på personerna. Efter semestern har jag alltid mycket att googla fram i detta hänseende. Just nu har jag fängslats av några personer med anknytning till Madeira:

1. Winston Churchill som satt här och skrev memoarer och målade akvareller. Ett otal krogar i Camara de Lobos heter nånting med ”Churchill”

2. Kejsar Karl från Österrike begravd här, saligförklarad, slutade sitt liv som bara 35 årig. Han änka Zita överlevde honom i 77 år – hon blev nästan hundra. Visst har jag läst om Zita i Svensk Damtidning nån gång i slutet av förra seklet? Att överleva sin äkta hälft så länge ?!?

3. Och slutligen Henrik sjöfararen som står staty lite varstans. Hans navigerande skedde från stranden ty han var svårt drabbad av sjösjuka, namnet till trots. Och hans mamma var Philippa av Lancaster, brittisk prinsessa – nog har jag läst nån roman om henne …

Utan tvång och ansträngning blir man historiskt fängslad på resor. För världen – det är ju egentligen bara en hel hop människor som rest och farit och gift sig och haft hobbyer och dött plötsligt eller långsamt och lämnat mindre eller större spår efter sig. Många är besläktade själar. Och alla är de intressanta!

20130223-140831.jpg

