”Fun run” kallas loppet Naisten kymppi på webbsidan för vårens stora konditionsjippo för kvinnor i Helsingforsregionen. Något svenskt namn kan jag inte hitta – Damtian kanske. Det finns ju svenska Tjejmilen och västnyländska Kanontian och säkert mycket därtill. Kvinnor idrottar, tydligen kvinnor av alla former och åldrar.

Varför har nu denna klunsiga mormor börjat intressera sig för webbsidor om löpning och träning? Jag får ge dottern äran för inspirationen. Två år sedan sprang hon, med duk runt sitt alopeciabara huvud milen med god fart, vi föräldrar stod och hurrade och fotade vid löparbanan.

Ifjol hindrade dotterns njurproblem oss från att delta – ja, alltså hon har länge uppmanat mig att komma med – givetvis raskt promenerande men dock. I år ska vi göra ett nytt försök, dottern med (Gud vare lovad) mirakulöst återvuxet hår och jag som skall utmana mig själv till en idrottsprestation – även detta ett litet mirakel.

Jag har alltid varit bra på att gå trots övervikt och lättjefullt sinnelag. Men det är ju så lätt att skylla på en massa kvällsprogram – inte hinner man göra den minsta lilla konditionsvandring. Nu är det dock andra tider. Av olika orsaker har jag inte speciellt många engagemang utom arbetet. Jag hinner fundera på nya saker. Och min träning har jag planerat så enkelt jag kan: varje morgon vandrar jag en lite kringelkrokig väg raskt till jobbet från bussen. Det blir 2 km. Sen 2 km tillbaka på eftermiddagen. Spårvagn åker jag inte mera. Det är regelbundenheten som ger resultat, läser jag på Naisten kymppis webbsida. Jag tycker ren jag fått upp flåset något. Det må regna kossor och snöa hästar – jag vandrar ändå.

Så vi får se, om allt går väl sitter dottern och jag med ca 20 000 andra kvinnor och njuter ett glas bubbel i gröngräset efter att ha löpt/vandrat vår mil. Det är i alla fall planen. Vem vet kanske jag rent av blir idrottsbiten? Kanske jag vad det lider kan springa några hundra meter – världen är full av möjligheter och – som ju min pianolärarinna sa – människan kan allt hon vill.

20130304-142816.jpg

