Denna tid på året publiceras den ofelbart: artikeln om vad folk har för minnen av och rutiner kring sommarläsningen. Bilden av barndomens långa stekheta somrar målas fram, den ändlösa tiden att kasta sig in i böckernas värld beskrivs njutningsfullt. Oftast är det författare och kulturfolk som intervjuas, så även i dagens HBL.

Det är liksom lite pikant att dessa intellektuella personligheter har ett alternativt sommarläsarjag – i bokvalen dyker också lättsammare titlar upp – och naturligtvis klassikerna – som ju inte heller är någon heterogen kategori.

Trevlig artikel, och inspirerande. För jag har just i dagarna funderat på vad jag ska läsa på nytt denna sommar. För mig börjar det vara så att läsupplevelsen ska vara garanterad för att jag ska ge mig in på den. Eller kanske är det så att jag absolut vill läsa om – och se vad den kära boken säger mig i dag?

Hursomhelst, högen smått luggslitna volymer ackumuleras. Det är Cora Sandel, som jag vurmade för i tjugoårsåldern, och hennes landsmaninna Sigrid Undset – vad tycker jag om Alberte och Kristin Lavransdotter i dag? Det är Margit Söderholm, en helt hög böcker ärvd från mosters bokhylla. Hon var en skicklig författarinna i sin genre, den etnografiskt detaljerade kärleksromanen. Orkar jag med henne ännu?

Men mest spännande blir det med ännu ett kap från mosters hylla – Sigge Stark. I dagens artikel lyfte nämligen författaren Robert Åsbacka fram henne som en av ungdomssomrarnas fokuseringspunkter. Dom röda volymerna, jag tycks ha tio stycken, har titlar som ”Kärlekens makt”, ”Kämpande kärlek” och ”Bortbytingen”.

Jag minns att jag var mycket tagen av Sigges texter i tonåren. Robert Åsbackas kommentar om att hans andra sommarrekommendation ”Jane Eyre” är som Sigge Stark, premiumversionen, gör mig nyfiken.

Böckerna är tunna, bara ca 150 sidor. Kanske hinner jag sluka en redan i dag, medan grillen värms? Sommarläsningen börjar NU!

20130602-122809.jpg

