Intensiv weekend stundar och programmet är minst sagt mångskiftande. Lördag – då infaller givetvis prinsessbröllopet direktsänt från kungliga hufvudstaden. Jag sticker inte under stol med att jag roas högeligen av rojalistiska evenemang. Som folklorist, som historieintresserad, som nyfiken strut och som romantiker- alla mina egenskaper får sitt lystmäte i samband med kungliga begivenheter.

Jag har redan studerat gästlistan, den var länkad till Svenska kungahusets Facebooksida jag givetvis har anslutit mig till. Som från sagans värld (eller från Kalle Anka) är namnen. I kyrkbänkarna sitter finaste fint folk såsom prinsen av Saxe-Coburg und Gotha, friherrinnan von Ramel, herr Gustaf Kuylenstierna och greveparet Abensperg und Traun. Bland andra högdjur. Mums!

Jag brukar oftast banda de evigt långa evenemangen och snabbspola dem, så även detta bröllopsspektakel. Ty en annan prinsessa firar nämligen även märkesdag i morgon, prinsessan T av Kitteldalen markerar sin instundande sjuårsdag med mottagning på eftermiddagskanten. Det slår grannlandets prinsessfest med många hästlängder. Men prinsessan T är en entusiastisk vän av kungliga traditioner så kanske det blir en titt i dumburken under kalasets förlopp.

Och på söndag har vi då ett uppdrag. Så står det på den både särstavade och något felskrivna stora skylten som prytt stadens domkyrkotrappa ett tag nu. ”Mission fest. Du har ett uppdrag”, står det. Stämmer gott. På söndag ska ju alla rättänkande människor samlas i mässcentrum för missionsfestens stora huvudgudstjänst. Där prästvigs och välsignas till missionstjänst – också ett manligt missionärspar. Biskop Irja som officierar ska känna värmen strömma kring sig. Bokstavligen ska de sanslösa mordhoten som riktats mot henne skingras. Och ljus och frisk luft ska strömma in i kyrkorummet.

Vilken festlig helg man har att se fram emot!

20130607-181502.jpg

