Etiketter

Himmel, de finska TV nyheterna utlyser en tävling: fotografera de bästa blixtarna i morgon! Det ska nämligen bli ett oväder av klass och rang, det varnas och varslas väldeliga i väderleksrapporten.

Denna dag har varit den mest tryckande i kvinnominne. Inte en fläkt, som om ett stort duntäcke lagts över stan. Mitt i detta växthus sitter jag på jobb. Ännu en sommar går jag i närkamp med de finlandssvenska ordspråken. I Folkkultursarkivet finns sammanlagt ca 60 000 talesätt och ungefär hälften av dessa har jag nu i flera år försökt sortera och arrangera och få i ordning för en materialutgåva.

Jag siktar på en liten tegelsten där alla ska kunna hitta sin hemorts version av folkvisdomarna. Men materialet dränker mig. Mina idoler är herrarna Pelle Holm, Fredrik Ström, Väinö Solstrand och Matti Kuusi som ju hanterade enorma motsvarande material utan hjälp av datorer.

En klassiker i rang med dessa herrars verk kan jag knappast framställa. Men jag skulle vilja få ihop en bok som visar hur underbart underfundig denna folkloristiska genre är. Hur den samtidigt är nationell och internationell på ett i dag väldigt aktuellt sätt.

För visst lever ordspråken! ”Mycket Nato, lite ull”, stod det i går i en insändare i Hbl. Här varierades ju det gamla talesättet där bonden eller fan konstaterade att det blev mycket skrik och lite ull när man rakade grisen. Det kanske inte alla läsare hoxade.

När jag gick hem mötte jag en skylt som gladde mig. Vid ett ölschapp hade man på finska plitat det gamla ordstävet ”om inte bastun, tjäran eller brännvinet hjälper är det döden”. Krogen föreslog dock att man också kunde försöka med ett stop öl. Det budet hade förståtts och hörsammats av en stor skara helsingforsare i dag.

20130626-211743.jpg

