En söndag nästan mitt i semestern. Vi firar Kristi förklarings dag, flott med vit liturgisk färg mitt i det vanliga gröna. Jag har packat färdigt för vår resa till det sydliga Skandinavien. En liten tripp på tu man hand till Köpenhamn, med avstickare till Malmö och Roskilde (hoppas jag). Man försöker packa superlätt, ty nu orkar jag inte stå och svära vid bagagekarusellen. Norwegian godkänner 10 kg handbagage, furstliga 2 kg mer än t.ex. Finnair.

Dottern har efter sin sejour i Eurovisions-Malmö preppat oss, jag vet ren i vilken resturang vid Lilla torget min Toast Skagen ska käkas. Mer överraskande är Roskilde, med katedralen där uråldriga danska kungar jag nästan trodde var mytologiska ligger begravda.

Jag har fått lust att ta tåget till städer omkring det huvudsakliga resmålet. Europa är ju så behändigt – och proppat av roligheter! Nog hade Amsterdam varit futtigare utan Utrecht, Berlin utan Spandau!

Det är alltid konstigt att resa på tumis. Ingen att hålla reda på, bara vimsiga maken och vimsiga mig själv. Tomt på något sätt!

Nu ska det bli smörrebröd och snaps för hela slanten, dock. Vi startade ute under eken i dag med en iskall akvavit till de eldiga chipotle-majonäsburgarna den finska hufvudstadsdraken lade ut ett recept på i veckan. Det rekommenderade rödvinet, kaliforiska Dancing Bull anbefalls härmed vidare. Det höll väl stånd mot kryddmolnen. Smaskens.

Ströget nästa!

20130714-201421.jpg

