Vi åkte över till Malmö i dag. När jag skulle inhandla en broschyr i St Petri kyrka erinrade jag mig att det var andra kronor som gällde här.

Ingen fara, sa den vänliga kyrkvakten, vi har så mycket olika folk här så alla kronor och euron duger.
Men så liberalt tolkas ju inte valutans mångfald överallt. Så jag tycker nog euron är en fantastisk ide, fast det ids jag inte tuta på om högt på dessa breddgrader.

Nå, i kyrkan tog jag fram en tio euros sedel för broschyrköpet. ”Nej, kära du, den kostar bara EN euro”, sa damen och jag kände mig gammal och borta.

Det var en flott broschyr, värd minst en femma – eller tia- hemma. Allt här är billigare, så var det även i Sverige- och en tanke infinner sig i min oekonomiska förvirrade hjärna – är det eurons fel, trots allt?

Eurons, som är alla resande mommors bästa vän …

20130716-161834.jpg

