Jaha, i dag har jag:
-åhört pastor Konsta Korhonens tänkvärda och provokativa predikan med anknytning till Job i Gamla testamentet och hans klagovisor. Ett tal som snuddade vid, vad ska man säga, det blasfemiska, men som roddes i land med kraft! Way to go, Kannelmäen seurakunta (min nuvarande finska församling), ni vågar – och kan!

– ätit Nigellas höna med 40 vitlöksklyftor. Jag tyckte den behövde ganska mycket flingsalt för att smaka något … Pastor Korhonens predikan gav dock stoff till en del av den (som alltid) initierade diskussionen vid Ekrems middagsbord.

-gratulerat konung Carl XVI Gustaf till det 40-åriga styret på Svenska hovets FB-sida. ”Från en mormor till en morfar”, skrev jag. Stor chans att konungen läser hälsningen. Men den varma tanken lever!

Nu tupplur, maken snusar redan. Nästa vecka stundar bl.a tandhygienist, invigningsfest för arbetsplatsens nya filial, två körövningar och träff med fröknarna T och S.

Ikväll hoppas jag på mera månsken och balkongliv. Hipp happ faller den första snön, så det gäller att passa på.

Nedan vitlöksrätten. Blek – inte sant?

20130915-161111.jpg

