Förra söndagen medverkade jag i en lång morgonsändning i radio vilket renderade mig en drös komptimmar. Dem tar jag ut i dag och weekenden blir därmed underbart förlängd. En ledig dag är en härlig möjlighet, men risken är att man i sin iver packar den för full med roligheter. Dagens program som skall avnjutas i sakta lunk är följande:

– lat, lång frukost med en hel balja kaffe och morgontidningarna
– obligatorisk småstädning och lakanbyte hemma
– ut på stan – och det är detta skede som kan bli småspringigt – det är nämligen hela tre konstutställningar som lockar: Aukusti Uotila på Amos Anderson, Tusbykonstnärerna på Ateneum och Rafael Wardi på Konstsalongen. Det blir mycket, jodå. Men med lite bubbel och lunch emellan kan det gå. Något småläckert i tapasväg, har jag tänkt mig.
– sen ska jag sammanstråla med kära maken för en fredagsdrink.
– ja, däremellan ska jag gå och drömma lite under de nyss upphängda jättejulgranarna i ljusgården på Stockmanns.

På seneftermiddagen blir det lång tupplur. Av sovmorgonen blev nämligen inte så mycket. Jag drömde stressdrömmar om flygstrejk (kollegernas och min resa till Lund nästa vecka hotas ju faktiskt av det). Jag hann inte ut ur fjärrtåg, fullastad av prylar som var, jag packade och packade och kom aldrig i väg. Kallsvettig valde jag att stiga upp för drömmarna vägrade slå in på nya spår.

Men nu skiner solen lite grann. Det är min dag i dag!

20131108-100559.jpg

