Det drar ihop sig till Skype-möte i nya förbundsstyrelsen. Visserligen har jag använt mig av funktionen för ett tag sen, när maken befann sig på andra sidan Atlanten. Men det hade jag saligen glömt, och nu tänkte jag sköta saken från min iPad.

Alltså övade vi lite i förväg. Och svor lite, för som vanligt var det en knapp som var avaktiverad – och därmed förhindrade min synlighet utåt.

Det är ganska vanligt att man inte märker att någon enkel funktion är i fel läge och därmed blockerar hela systemet – åtminstone här hos Ekrems. En hel del är också gömt och dolt och klumpigt planerat. Ingenting är ju svårt i sig. När man en gång vet hur det ska vara.

Men nog är det mycket i dessa dagar. På jobbet har vi börjat arkivera precis allt i ett system med ett fornnordiskt namn som i mytologin betecknade vishetens brunn. Jag tycker systemet i det närmaste är som en myrstack, eller den proverbiala höstacken där varje nål effektivt döljs. Det är rena slumpen om jag hittar något där.

Sen har vi ett system där vi registrerar all kunskap om oss själva, semestrar, befattninsgbeskrivningar, kurser, allt. Där lyckas jag alltsomoftast trycka på fel plats så hela delar göms och försvinner. Det är ingen klar logik i hur tryckandet ska gå till. Det känns farligt att röra sig i den basen, där kan hela ens liv omformas, känns det som.

Sen är det ju alla miljarder lösenord man ska ha i huvet, och användarnamnen man myntat för olika ändamål. Och varje bio, opera och postorderfirma har ju sitt eget lite speciella system, ej likt något annat. Varje bank likaså. Ens hjärna har under en ganska kort tid tvingats komma in på helt nya spår, sortera mängder av nya tankebanor.

Själv hör man ju till den generationen som aldrig kunde ana att hela denna värld låg bakom knuten, den dag man slog sitt första klick på den äldsta tröga datorn. Nu ramlar de nya applikationerna över en i racerfart.

Det hjälper inte att klaga. Nån stagnation kan det ju inte bli tal om. Vi kan inte gissa oss till vad allt vi ännu kommer att -tvingas till att – bemästra. Men jag tror det inte finns nån bot mot trycka på fel knapp-syndromet. Det är väl trots allt den mänskliga biten i denna långdans.

20140317-203637.jpg

