I morse på väg till jobbet ringer telefonen: äldre barnbarnets skola meddelar att det inte är skoldag. Men barnbarnet står på skolgården. (Det gjorde några klasskamrater också, infon hade strulat). Mor jobbar denna vecka i Köpenhamn, far nåddes inte på ny mobil.

Det är ofantligt skönt att ha ett jobb som ger plats för improvisation. Jag har en mängd plustimmar i lager och kunde lägga om programmet.

-först hämtade mofa T från skolgården

-sen tillbragte hon några timmar på mitt jobb, ritade, löste korsord, inventerade en leksaks- och pryllåda jag har i skåpet

-sen anlände mofa, jag loggade ut för helgen och vi åkte till banken i Sockenbacka där vi i dag skulle slå fast köpet av nya bostaden. Medan vi undertecknade och parlamenterade spelade T på mofas telefon, och förärades en trevlig mjukismaskot av banktjänstemannen

– sen lunchade vi på McDonalds och mofa återgick till sin planeringsdag

-T och jag slappade. Vi såg på Singing in the Rain (hur barnbarnen älskar den) och vår favorit DVD med Madicken (den där Alva dansar med sotaren på höstbalen – till borgmästarinnans förtrytelse), vi åt minimunkar och kringlor till kaffet/tripen. T rotade i kylskåpet, hittade en bit manchego och en bit parmesan – hon är ostgourmet sin unga ålder till trots. Vi halvlåg i fåtöljerna, småpratade och slöade.

Trots att dan började på sne blev den väldigt bra. Omlagda planer kan leda till det.
Och bra var dagen också för att jag nu ffg i mitt snart 60-åriga liv äger en lägenhet till hälften.

20140502-190848.jpg

