Så var den milstolpen passerad och åter ett steg klivet på ålderstrappans sluttande plan. Det hela högtidliggjordes på ett strålande sätt av familjen. Dan före dan fick jag följande direktiv:

20140725-182951-66591396.jpg

Morgonen därpå anmodades jag infinna mig på frukost hos dottern. Där inväntade ett praktfullt upplägg:

20140725-183152-66712162.jpg
Och en hel knippe ballonger – till saken hör att jag varje Valborg i tiotals år knarrat över att jag nog kunde vilja ha en ballong. En bubbelflaske- eller ap-ballong. Nu fick jag hela knippet!

20140725-183340-66820257.jpg
Så avslöjades efter öppnande av ett litet berg presenter dagens vidare program och motiveringen bakom förberedelselistan. Jag fick ett kort:

20140725-183450-66890714.jpg
Övernattning på Villa Maija i Hangö, med all the trimmings! Att få ett topprum bokat i denna semestermetropol kräver tidig beställning, dottern hade varit påpasslig – maken och jag sov i ett av de bästa rummen med härlig glasveranda, dottern och barnbarnen bodde i en av de bästa lägenheterna. Svärsonen måste tyvärr jobba.

Sen följde i snabb takt allehanda förlustelser – lunch på De fyra vindarnas hus, simning på den magnifika sandstranden (som idag tyvärr var kantad av ett rejält bälte blågröna alger), middag på Hangö segelförening. I kvällningen avrundning på glasverandan med lite ost och ett magnifikt rödvin.

20140725-184245-67365190.jpg

Hangö är som utomlands. Jag klagade härförleden över att inga poscha bredda mackor finns i Finland. Jo dom finns, i landets sydligaste stad.

20140725-184400-67440534.jpg

Här vandrar sommargästerna omkring så kontinentalt som vore de på Rivieran. Herrarna i sommarhatt med stuk, damerna i piffiga klänningar. Överallt hör man champagnekorkar smälla, glada tillrop, skrattande barn.

Ja utom i morse när alla dragit sig till stranden för att återuppta vattenlekarna – och algerna erövrat viken. Då grät faktiskt många barn riktigt hjärtlöst – och jag förbannade oss vuxna som inte kan få ihop en gemensam bot mot detta otyg!

I dag är gratulationerna på de sociala medierna ett underbart tillägg till firandet i en mindre krets. Hela dagen droppar de in, några posthälsningar fick jag också, allt lika kärt!

Vad betyder 60? Det vet man inte. En del folk har ju en tredjedel av livet kvar i detta skede. Andra, som far och mor, trillar av pinn endast tio år senare. Man får ta dagarna som de kommer – om de kommer.

Jag känner mig riktigt glad efter 60-årsdagen. Jag ska bjuda tjejgänget på födelsedagsmiddag (med nya servisen jag fick några tilläggsdelar till), jag ska återuppta cyklandet (skall få välja mig ett nytt åkdon – 25 år minst sen sist).

Om jag har kraft ska jag börja simma regelbundet, putsa upp ryskan, fortsätta med körsången, kunna umgås ännu mer med barnbarnen nu när vi bor nära (de hade tillverkat och köpt mig en hel mängd underbara presenter, gåvor som visar att de känner mommo mycket väl).

Ja, och bevare mig, arbeta ska jag ju också.
I fem år till om livet mig förunnas.
Och i morgon firas makens födelsedag. Min toyboy fyller 59!

20140725-190158-68518039.jpg

