I morgon ska jag upp i gryningen, komma ihåg jobbnyckel och busskort. Fem veckor är gångna. Och roligt har det varit. Varmt och soligt och mångsidigt. Ännu ett antal år har jag ”slut på semestern-känslan” att gå igenom. Sen övergår väl den sista semestern i den eviga ledigheten, om allt går som det ska.

Det där sista lät nu inte riktigt rätt, men ni förstår pointen. Några väninnor har redan landat där, med blandade känslor. Just nu känns tanken inte så dum …

Fast det är härligt att man har ett jobb förstås. Ett roligt jobb därtill. Och jag har en och annan plan inför hösten.

I dag besökte jag åter domkyrkan, min nya hem-helgedom. Allt är mig främmande i den nya församlingen. Jag känner inga församlingsbor, vet inte säkert hur nattvardsceremonierna går till, får ta till gudstjänstformuläret – här läser man t.ex. den nya Fader Vår-texten.

Och prästerna känner jag inte heller. Har ingen aning om hur de predikar och vilka funderingar de har. I dag var det en Herrens tjänarinna – ordinarie eller sommarvikarie – som under temat ”kärlekens lag” liknade oss kristna vid gurkbitar som guppar omkring i Guds kärleks lag. Först hade själasörjaren gått igenom olika slags lagar – kryddlag och sockerlag och trafiklagar och grundlagar – ja, och omsider nåddes sedan finalen med gurkbitarna.

Metaforer är knepigt, lite påhittigt var det allt! Och väldigt ståtligt är det när klockorna i stapeln kallar till gudstjänst, Esbo har fenomenala kantorer med änglaröster – snart kanske jag kommer in i gemenskapen (som det heter) jag med. Än känner jag mig dock som en främling i bänken.

På eftermiddagen firade vi makens födelsedag med kaffebjudning för familjen. Fyra generationer runt bordet.

Nu hör jag hur det skramlar i köket. Snart blir det cocktailhour.

I morgon är det slut på slapperierna. Vinkranen bommas till och det blir tidigt godnatt.

20140727-165513-60913262.jpg

20140727-165531-60931720.jpg
Jaha där dök den upp: Cuba Libre idag!

20140727-170014-61214426.jpg

