I dag steg vi av bussen i Sandviken och vandrade längs gator vi sällan trampar till mitt absoluta favoritmuseum i denna stad, Sinebrychoffs konstgalleri. I dag bjöd man på Pehr Hilleström (1732-1816) – ett femtiotal av hans tydligen mycket talrika produktion.

Ack vad jag njöt! Av de mångsidiga motivvalen – scener från hovet, teatern, gruvan, budoaren, köksvrån. Av hans fantastiska förmåga att med små penseldrag återge illuminationer och spegling i vatten. Av hans skickliga återgivande av flammor och eldsvåda.

Och för en gångs skull en konstnär som levde länge – och gick från klarhet till klarhet professionellt. Jag tror jag tar en tur till på utställningen lite senare i höst.

I staden visas ju också för tillfället Edvard Munch i en bred exposé. Men det får vara. Mitt besök på Munchmuseet i Oslo slutade i tiden med att jag började storgråta. Så våldsamt påverkade mig den brutala konsten. Kanske ett uttryck av den där konsttittarsjukan man talar om nuförtiden. När folk rent fysiskt drabbas av t.ex. renässanskonst och insjuknar. Nä, Munch och jag har umgåtts tillräckligt, all ära åt den store penselföraren, givetvis. Och alla som klarar av hans dystra galna motiv.

Nå, sen blev det turkiskt krubb som planerat. Antiokia Atabar sviker aldrig. Mjukt lokalt rödvin till mat som kunde komma från Kreta likaväl, inbakad ost och tsatsiki som stavas annorlunda. Hälsosam mat, kulinariskt superb.

In tassade också två damer i högre medelåldern, lite ängsliga tittade de misstänksamt på menyn, beställde in mjölk som matdryck och tyckte det drog kallt från ytterdörren. Hur ska detta restaurangbesök sluta, funderade jag som alltid har förutfattade meningar om alltför mycket.

När det varma brödet och de ångande vegetariska spetten och grytorna bars in hördes dock jubel från grannbordet. Slutomdömet hann vi höra innan vi drog iväg: ”hördu, jag tror den här restaurangen just fick två nya stamgäster”.

Där ser man!

En lyckad dag drar mot natt. Fullmåne blir det snart igen ser jag genom mitt fönster. I morgon ska vi se bejublade musikteatern Magnus-Maria här i nya hemstadens ståtliga musikhus. Lite hängig är jag ännu efter veckans sjuka. Men det lär ta sig. Och nästa vecka kommer lönen! Hurra!

IMG_2294.JPG

IMG_2291.JPG

IMG_2293.JPG

IMG_2292.JPG

