Jag vet inte om man kan kalla mina juliga aktiviteter nuförtiden för ”stök”. Ordet stök antyder en viss kompetens och händighet.

Julbök beskriver bättre mina förberedelser. Som det där med att packa julklappar. I tiden var jag faktiskt flera jular anställd på det stora varuhuset, bl.a. med uppgiften att slå in paket snyggt. Den konsten har jag saligen glömt.

Jag har vackra ingredienser, glittrande papper, snygg tape, dekorativa paketkort. Ändå ser paketen ut som något en apa totat ihop i kolmörker.

Det brister i koncentrationen nuförtiden. Jag fjäskar, det ordet hörde man mycket förr. Inte i betydelsen ställa sig in, utan som ett verb som antyder okoncentrerat accelererat slarv.

Kanske ska vi skriva några verser till pappersskrynklorna också, det brukar vara skoj. Med en flaska bubbel på bordet brukar inspirationen och galenskapen flöda.

Min julkraft börjar vackla något, fast det är över en vecka till dan före dan före dopparedan. Jag har sjungit mig hes på De vackraste julsångerna, två kvällar i streck med hostig stämma tog udden av den sista förmågan.

På onsdag väntar ännu Nine Lessons and Carols – och då brukar man få ta i med kraft och i höga tonlägen. Jag får sansa mig.

Lite jullunch och julglögg ska jag pressa in några varv till innan helgen. På fredag ska jag luta mig tillbaka i kyrkbänken och låta Lyrans och Akademens välljud skölja över mig.

Voj, voj den lilla sneda julklappen nedan!!! Vad ska den få för vers tro?

Lilla sneda julpaket
Innehåller hemlighet
Utav svårinslagen sort
Slit snabbt band och papper bort!
God jul E önskar Mom

IMG_0499.JPG

