Oxveckorna, de träiga, programlösa, är igång. Vecka 2 startar nedmonteringen av julen. Igår åkte granen ut i barrform. I dag har jag plockat bort lite till. Björnen Hugo har t.ex. fått ta avsked av sina julgäster, se bilden.

Det blir tommare och mindre atmosfärrikt. Julradion slutade sin spelsäsong i går. I Kampen har de plockat bort en hel del pynt. Forum tycks på finlandssvenskt sätt hålla ut till tjugondagen. Det lilla fina jultorget vid Tre smeder har försvunnit.

Snart är allt bara fult, tråkigt och grått igen.

På jobbet hälsade vi varandra i dag som främlingar som återfunnit varann efter en längre skilsmässa. De flesta av oss tog långa julledigheter, firade rentav semestrar utomlands eller reste långt norrut eller västerut i eget land. Nu är vi tillbaka i ekorrhjulet, i trampkvarnen, i tråklandet.

Varje år samma antiklimax. Säkert som julens spirande fröjdefulla aningar infinner efterjulsmelankolin sig.

Portvinet är drucket, konjaken sinar, min chokladask är slut. Det basas om bantning och vita veckor, ja nyktra månader. Som FB-vännen Susanna konstaterade nyss är tiden numera bakvänd. Förr fastade man inför jul, nu får man ta till stora renlevnadsprogrammet efter jul – man har ju frossat sen julfastan, läs adventsfesterna, inleddes.

Samma eviga kretslopp av glimrande senhöstlig vällevnad och nykternytra vårvinterveckor.

Vi tröstar varann med att dagarna blir längre – fast man knappt hinner märka det. Några av oss lägger redan ut somriga bilder på FB. Längtansbilder.

Bara att hugga tag i knoget. I morgon firas Vetenskapernas natt minsann, den dök fort på efter helglättjan. I sällskap med 10 kolleger ska jag i ”Helt random” ordning ge olika aspekter på årets tema ”Slumpen”.

”Att överlista slumpen. Folktrons strategier” ska jag basa om i mina tio minuter. Mitt föredrag har varken huvud eller fötter, enligt makens utlåtande. Men lite stollerier kan kanske passa i kolmörkret. Dessutom omringas jag av lärda och vittra kolleger, i slumpmässig ordning ordnade före och efter mig.

Välkomna – mera info finns på SLS webbsida http://www.sls.fi.!

Sen är vi snart inne i vecka 3 – det tar sig!

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/3eb/37510373/files/2015/01/img_2793.jpg

