Ösregn. Vi började med att ta taxi till Chorakyrkan som visade sig innehålla mycket från första grundkursen i konsthistoria, den om världskonstens absoluta pärlor.

Tidiga som vi var fick vi njuta ensamma, men lyckades fånga taxi till Blå moskén. Rejäl kö och mycket rumba kring av- och påtagandet av skorna. En oandlig kalabalik, tycker jag. Men ack den duvbå interiören! All stress var glömd.

Te är inte min dryck -men här sitter en kopp! Värmer, framför allt. I borden bredvid röktes vattenpipa och familjer lördagslunchade. Och värmelampor spred välbefinnande.

Dottern hade beslutat bjuda mor på hamam – hon har ju varit här förr. En vacker, 400-årig lokal, en fast ritual, aldrig har jag känt mig så genomskrubbad! 

Fast först fick jag panik – andan gick inte i värmen, det svindlade. En påpasslig baderska hällde 2 skopor kallt vatten över mig – det gjorde susen! Sen var allt på rätt köl, och den rara unga baderskan som var min assistent fick rejält med dricks!

Definitivt redo för repris!

Sista kvällen, då ska trerättersmiddag ätas.

Älskar f.ö vårt hotell, Neorion, gratis vin och meze hela dan, och små presenter på sängen. Personligt och speciellt.

Nu tittar solen fram. Naturligtvis för det är ju en av universums lagar att den dag man reser hem – då instundar alltid det bästa vädret… Strålande sol utlovas alltså för i morgon och temperaturen skall stiga med 10 grader…

   

 Nyskrubbad och fräsch!

