Äntligen en solig morgon! 28 grader på inglasade balkongen. Det glittrar över Esboviken t.h. och  vikarna in mot huvudstaden t.v. Det är glimrande skönt. 

Och min näsa har börjat rinna som bara den, igen. Folk säger ju att vårens influensor är sega och återkommer i flera repriser. Hos mig är det kombinerat med allmän allergi också. För allt möjligt och ingenting förutsägbart. Stora atjoo-attacken fick sin början i frisörsalongstolen igår. Någon schampoo irriterade de redan känsliga slemhinnorna. 

Nå, det går om så småningom, med lite antihistamin – och solterapi. 

En trevlig ny frisörsalong här i Esbo har jag i alla fall hittat nu. HiusFashion i köpcentret Lippulaiva. Hon som klippte mig i går var en ung, trendig yrkeskvinna, snabb och precis i sina rörelser. Man märkte att hon kunde detta med hår. Och jag fick lugnt bläddra i de kolorerade magasinen medan hon arbetade. 

Äntligen har jag hittat en salong som ersätter Heidi och Pirkko i Gamlas. Lite i alla fall, där föll vi ju tillbaka på årtionden av gemensamma klippsejourer.

Vi passade på att förhandsrösta i samma veva på köpcentret. Efter mycken möda har maken och jag funnit en kandidat i nya valkretsen. Vi landade faktiskt på samma kvinna, visade det sig. Ibland är det där med att välja sin talesman i maktens korridorer lite kaotiskt. En väldigt stor del av kandidaterna flaggar ju för samma värden, ungefär. Sen vill jag ha en kandidat som står för en liberal äktenskaps- och familjelagstiftning. Där fanns också flera tänkbara alternativ. 

Det damp in en valtidning om en av de tänkbara kandidaterna häromdagen. Hon presenterade sig vitt och brett och nämnde också att hon inte tycker om svamp. Det gör inte jag heller, så därmed var mitt val klart. 

Det var ju en central valfråga, skrattade dottern. Nåjo, den detaljen var ju bara körsbäret på bakelsen ideologimässigt, förstås. En duglig kvinna är det givetvis fråga om på alla sätt.

I dag kommer barnbarnen hit för att sova över. Vi ska äta pizza på en liten restaurang S har hittat. Sen ska vi äta glass ute i solskenet. För nu! Nu är det vår!

  

