Sedan vi flyttade till Esbo har många nya rutiner och idéer kommit in i livet. Som att beställa kött och grönsaker direkt från närproducenten, t.ex. Sånt erbjöds aldrig där vi bodde förr.

Maken och jag har alltså träget betat av en grönsakskasse från Ahlbergs trädgård och i dag tänkte jag som final skapa något av de sista bladen i påsen.

Pesto satt jag igång att göra, där fick den småtrötta basilikan sällskap med rostade solrosfrön, parmesanost, vitlök, olivolja. Matberedaren surrade på, pastan kokade, en skivad minizucchini puttrade i en droppe flingsaltad olja på spisen.

Morotsrieskor hade jag ambitiöst satt igång med parallellt, rev morötter, blandade sirap i jästbrödsdegen, gräddade och gräddade – det blev tre plåtar.

När jag väl kunde inbjuda till lunch var jag vissnare än basilikan i Ahlbergs påse. Det blev en rejäl portion var och en box i frysen för nästa vecka.

Gott var det, peston hade karaktär, de tunna morotsbröden smakade mums med lite riktigt smör … zucchinin smälte i munnen. En perfekt vegetarisk lördagslunch.

Nå, maken ville ju ha lite skinka till, förstås.
Och köket – ja det såg ut som Jerusalems förstörelse!
image

