Sjukledighet nuförtiden innebär ganska mycket vistelse på de sociala medierna, i alla fall för mig. Helsikeshostan avtar långsamt med hjälp av medicinerna doktor N skrev ut. Vila var dock den viktigaste ordinationen. Så det gör jag. Ofta med telefon i hand.

Egentligen borde telefonen läggas på hyllan, för nog är det fruktansvärt vad den förmedlar. FB har i dag i min version ganska stort blivit en nyhetskanal, allt färre vänner skriver personliga statusar, man länkar istället samhällsmedvetet till nyheter – dåliga nyheter mest.

Det är som vore det ytligt och oansvarigt att göra något annat i dessa dagar. Mobbning, näthat, flyktingproblemet i sin hjärtskärande vidd, allt ramlar över en i form av bilder, filmsnuttar, människors elände i sådan tydlighet som sutte de i ens kök och berättade själv.

Nyss såg jag den korta nyhetsfilmen om de åter timade mötena släktingar emellan vid gränsen mellan Nord- och Sydkorea. Gifta par eller syskon som för första gången på 60 år fick återse varann några ynkliga timmar för att sedan skiljas åt för evigt. En fullständigt onödig och sanslös separation som avspeglar en ondska och omänsklighet så djup att det svindlar för en.

Men i de sociala medierna är kasten tvära – tack och lov för det. Nästa nyhet visste berätta att man ordnar övernattningsjippo för mjukisdjur på Richardsgatans bibliotek. Djuren kan lämnas in på kvällen och hämtas på morgonen – då finns det foton av allt roligt de sysslat med under sin sleepover bland bokhyllorna. Sagostund och morgonkaffe utlovas djurägarna.

En snäll nyhet – sannerligen bristvara i dag. 996 gillanden blev det när jag tryckt på knappen. 45 kommentarer. ”Mera sånt”, ”Underbart”, ”Vilken fin idé”!

Häromdagen hade delikatessaffären Anton&Anton tagit till vara en leksaksapa och lagt ut en bild av den på sin FB-sida med texten ”jag har tappat bort mig”. 927 gillanden och allmän fröjd när en lycklig ägare hörde av sig.

Det lite barnsliga, det entydigt mysiga och oskyldiga, måtte det aldrig försvinna ur det sociala flödet.

Ge oss snälla nyheter ibland – annars klarar vi inte av resten.
image
Inspirerad av nyheten plockade jag fram mina mjukisdjur en stund. De bor annars i en låda i garderoben.

