I år har vi drabbats av ett nytt fenomen i påskfirandet – butiksöppet alla helgdagar, nästan dygnet runt, med full service och nedsatta priser. ”Superpääsiäinen” -Superpåsk braskar reklamernas rubriker. I god tid har man bäddat för en strid kundanströmning genom att rapportera om det ena erbjudandet mer förmånligt än det andra. Bara just dessa dagar, nu mitt i påskfirandet. 

”Ursäkta va?” reagerade en av de unga skribenterna i FB-gruppen Finlandssvenska bloggare på tal om långfredagsöppet. Kontrasten till det tidigare tysta firandet blev överväldigande  t.o.m. för trendiga kvinnor med tummen på tidens puls. 

Jag vet inte hur det gick med ruljansen för det skulle inte falla mig in att shoppa på långfredagen. Jag är ju högmedelålders och religiös därtill så det förvånar väl ingen. 

En annan trend som är väl företrädd i blogosfären är ”chilla under påsken”. Ta det lugnt, slappa och relaxa alltså. Många ser påskledigheten som en ideal tidpunkt för det. Och kontrasten till julen lyfts fram – till påskens fördel: inga klappar att köpa, inget måste att pynta, inga fasta regler för det sociala umgänget – inga besvärliga ideal. Bara lugnet att ”låta allt falla på plats”, som en annan bloggare uttryckte det. 

Fyra lediga dagar – mer än de tre på julen. Tid att ladda upp sig inför det sista blocket arbete innan sommarens semester hägrar. I FB ser man hur det privata firandet utformar sig. Åtminstone i mitt flöde är det brokigt – resor, släktbjudningar, vackra arrangemang av påskpynt och blommor med vilka man hälsar vännerna glad fest. Kanske bara chilla hemma, eller i kyrkan, eller på konsert eller inget särskilt. 

Man kunde kanske lyfta över lite av denna sköna avslappning till julfirandet? Påskstress har jag inte hört nån klaga på.

 Så när nån börjar föreslå att jag under denna dyrbara festperiod i likhet med alla andra dagar under året ska ägna mig åt att köpa och konsumera då säger jag som bloggarkollegan ”ursäkta va”!

Nedan mina inköp inför helgens firande: lite gula ljus, servietter och en väldoftande påsklimpa. Inte konstigare än så.