Det har regnat hela dan, nästan. Mest regnbilder på FB också tycks det, från hela landet.

Tillfälle att äntligen reda upp ordningen i biblioteket, alltså. För två år sen radade vi upp innehållet i flyttlådorna lite hipp som happ. 

Vi gallrade ju väldeliga, kändes det som, men jag vet inte. Det är förskräckliga mängder kvar ännu. 

Skillnaden är den att jag nu på riktigt vill behålla det som finns kvar. Det är roligt att se vilken bra samling andlig litteratur jag har t.ex., ikonografi och konstböcker. Allt kärleksfullt insamlat i bokhandlar Europa runt, i museer och antikvariat.

Traditionsvetenskapen får vänta tills i morgon. Många trevliga dedikationer där som minner om kolleger, resor, äventyr ibland, nästan. Band som höll och band som brast. 

Maken radar i arbetsrummet. Dammet yr, emellanåt äter vi något enkelt och ser på tv-serier. Deckare och komedier, flera avsnitt i rad om vi så önskar.

Igår lade jag mig klockan halv tre på natten och vaknade bortåt tio-snåret. Läste i sängen utan ett öga på klockan.

Några dar förlöper skönt i dessa banor, sen blir det kanske lite utfärder. 

Men hu, nog tornar högarna upp sig duktigt än! 

Men det gör ingenting! Brådska är ett främmande ord i nästan fyra veckor till.

