Sista julklappen från 2015 kunde jag glädjas åt i helgen, lämpligen just innan nästa julrumba drar igång. Ett spabesök hade utlovats av kära maken, men hur det nu var, med allt möjligt annat och operationsfunderingarna därtill blev inget beställt. Men så fick jag syn på ett verkligt bra erbjudande för K-kunder på Nådendals badinrättning, det erbjöds övernattning i lyxrum och tre rätters middag för en rimlig slant.

Det var många som nappat på erbjudandet märkte man, riktigt fart och fläng under en tid som säkert annars är ganska tyst i hotellbranschen.

IMG_2691.JPG

Det blev fotvård för båda två, det blev en härlig måltid och vinprovning efteråt. Det blev sits i baren där en bra trubadur underhöll och tog emot önskemål – maken fick höra Dylan som han ville.

Och det blev förstås mycket bastu och simmande i varma och kallare pooler inom- och utomhus. En riktigt läcker helg alltså.

Vi tog en sväng till Nådendals centrum – den lilla sommarstaden var helt tyst, inte en kotte på gatorna. Klosterkyrkan ruvade på sin kulle, där hölls domsöndagsmässa.

IMG_2693.JPG

Vi tog oss in till Åbo för att fira kyrkoåret sista söndag ståndsmässigt – i domkyrkan. ”Vakna upp en stämma ljuder” dånade det som det ska, det var procession och damkör och hela köret.

Helene Schjerfbeck var utställd på konstmuseet, henne kan man ju aldrig missa. Så blev det sen lunch på Muurlan Lasi, där skallade julmusiken och man erbjöd redan skinka och lådor som lunchalternativ, men det kändes till och med får en julfantast som mig väl tidigt. Det fick bli lövbiff, ett säkert kort.

På hemvägen säckade min telefon ihop lite till, den har trilskats en tid nu. Mailen hade ramlat bort – och det viktiga bloggverktyget. Mot min princip att inte söndagshandla blev det besök på det stora affärsemporiet i hemknutarna. Nu är jag glad men pank ägare till en iPhone av senaste modell.

Fast egentligen avskyr jag byten av apparater och kan inte ana hur jag skulle klara upp det hela utan makens benägna hjälp. Jag hatar också alla koder och lösenord av mångahanda slag man ska hålla reda på i bytesprocessen. Men det mesta överförs ju enkelt ”via molnet”, nuförtiden. Och en vidunderlig kamera ska den nya 7an ha, det låter lovande! Lustigt är också att telefonerna åter har börjat ”växa”, ett tag skulle allt ju vara så smått att man varken såg eller träffade tangenterna.

Så nu är det första advent nästa! Nu får man börja prata högt om julen och sin julgalenskap. Jag ska genast skriva ett brev till julgubben och önska mig – ja en vistelse på Nådendals bad, förstås!

IMG_2701.JPG

