Den här hösten är lång, mörk, ofta blåsig, är det inte halt och snötäckt så är det blött. Det vet de flesta som läser, tror jag. De kan också vidhålla att det var vackert och varmt i början av hösten, men det är evigheter sen och tröstar inte mera.

Eftermiddagarna är eviga och det är svart när man kommer ut från jobbet.  När jag svängt runt hörnet till Senatstorget lyser turochlov den stora granen och lite annat glitter redan. Och ganska snart öppnar det härliga Tomastorget.

När jag kommer hem till Sökö efter att ha hasat upp mig på berget där vi bor ser man ingenting av den vackra utsikten från balkongen. Ibland glimmar ljusen av en båt i horisonten, det är allt. Som i en säck är det.

Då är klockan i allmänhet redan närmare 18, och jag drar mig in i köket. Jag har börjat laga ”riktig mat” varje dag nu. Inga konstigheter, pajer, pastor, risotto, lådor  på simpelt vis, men mat vars ingredienser doftar, ska hackas och skivas och tillredas. Inga färdigpizzor, inga köpeburkar att värma i mikron.

Nej, det ska lukta vitlök i hela huset, rödlöken ska bränna mig i ögonen, såser ska puttra, parmesanost rivas. När jag är klar (maken får så gärna ligga på soffan och slötitta på TV, han kan sköta dammsugningen istället) lägger jag upp så det också räcker till matboxarna vi tar med till jobbet nästa dag.

Pellegrino i glaset (har blivit min livdryck) och sen slår vi oss ner  vid Netflix. Betar av något serie. Diskmaskinen på, fylla kaffekokaren till i morgon och – ja, det brukar inte vara så mycket kvar av kvällen sen.

Dethär systemet blir mycket billigare än att äta – den inte alltid prisvärda – maten på ministeriernas serveringar eller krogarna i kvarteret kring jobbet jag frekventerade förr. Det är mera smak i den egna maten, tycker jag – och portionerna hemifrån tenderar vara hälsosammare också till storleken.

Men mest är det nån sorts ritual i detta att rumstera i vårt lilla kök, släppa dagens funderingar och gå in i kvällspassets eskapism.

Det blir intressant att se hur jag arrangerar mathållningen när jag väl blir pensionerad. Nya livssituationer ger nya rutiner, det har jag märkt i höst.

cf9a83ce-ac3a-4c2a-b643-ac6168ade803

