Mitt i adventstiden infaller den, Finlands självständighetsdag. En märklig fest med en mörk grundton. Trots bling bling och vals och buffé på slottet är festen inte riktigt glad.

Vi uttrycker ju varje år en tacksamhet mot dem som satte sitt liv på spel för att vi skulle få leva som vi gör i dag. Det är fint att de ägnas stor uppmärksamhet i slottssalarna. Många av dem blev kvar på slagfälten, som mosters fästman. Det är en väldig koncentration på andra världskriget i vårt självständighetsfirande. Okänd soldat snurrar i TV år efter år.

De allvarsamma ljusen brinner i fönstret, vi uppvaktar vid gravarna, det tågas med facklor. Lite sticker väl ett muntrare festmönster upp i hemmen, man äter gott, tittar tillsammans på den absurda handskakningen i vårt pyttelilla presidentpalats.

Men nuförtiden ordnas det förfärliga nazistdemonstrationer på denna högtidens dag! Jag läser med fröjd att många också tågade ut på gatorna i motdemonstrationer mot det onda.

Mera  uppmuntrande nyheter nås man sällan av denna – i grunden fröjdefulla dag.

Vi åt en rejäl middag här hemma, sen tog vi oss en så lång tupplur att handskakningarna redan var över i TV när vi kravlade oss upp. Inget problemen i dag, dock, jag drog det genast i snabbrepris via Arenan. Medan jag, min vana trogen, putsade mina kopparbyttor. Min egen lilla absurda tradition, sedan många år.

Vi har inga fönsterbräden, så illuminerandet med ljus fungerar inte hos oss.

På dagen gjorde vi ändå något skoj, stack iväg till Vinterträdgården med bullar, saft och en liten flaska bubbel. Där skålade vi för självständigheten med dotter och barnbarn. I underbart julsmyckad omgivning. Jag passade på att snusa på hyacinter allt jag hann, vi kan av allergiskäl inte ha några hemma.

Hyacintdoften förflyttar mig alltid ögonblickligen till mommos matsal i Tavastehus. Stearinljus och hyacinter, den ultimata juldoften.

Skönt att självständighetsdagen är över för i år, bra att vi får återgå till adventsväntan.

Snart ska vi fira Finland 100. Måtte det nu bli i lite muntrare och mer avslappnade tecken! För det är ju en glad sak med en sådan födelsedag!

IMG_0203.JPG

