Inte många dagar till jul nu, och det börjar kännas som att man hunnit med den mesta uppladdningen. Det har varit konserter och julmarknader, det har varit en stämningsfull resa till Jul-Stockholm och små avstickare till Borgå och Fiskars  och Vinterträdgården i julskrud. Nu är det bara själva juldagarnas firande som återstår. Det blir i det närmaste en eftertanke känns det som. Roligast är väntan och allt man kan njuta av på förhand.

Jag är ingen stor julstädare. Visst ska det vara snyggt i huset, gärna byter jag lakan och handdukar just till juldagarna, men det är vanlig veckostädning som gäller.

Däremot är jag en hängiven pyntare, och de mörka kvällarna passar mig perfekt. Sen är det en chock om vi välsignas med solsken i mellandagarna, strålarna avslöjar bristerna i dammtorkningen och får pyntet att se slamsigt ut. Tacka vet jag stearinljussken och dunkla dagar.

En speciell sak, genomförd av nödtvång, men lite skoj, är att vi bär in köksbordet i vardagsrummet över helgen. Bara så ryms flera gäster i huset, man får plocka mat i köket och slå sig ner vid granen.

Detta arrangemang har följden att vi frukosterar i vardagsrummet också i en veckas tid ungefär, vilket ger en ny vinkel på hemmet. Jag sitter och tittar på den ena bokhyllan, maken på den andra, jag har ovan insyn mot arbetsrummet, maken mot tamburen. Ombyte förnöjer. Jag har massor av bra böcker jag lyckats glömma!

Nu är bara att köpa lite port och stilton, bubbel och uppskärningar. På söndag firas S födelsedag hos oss – och gästerna har fått bestämma menyn: det blir hotdogs och glass för jubilaren – och hennes mor kom med ett radikalt och underbart förslag – ”skippa huvudrätten – vi äter plockbord med uppskuret och ostar och skärgårdslimpa hela vägen, det tycker ju folk ändå är godast, och sen vill vi ha pepparkaksparfait till efterrätt”. Lätt för kockarna, tack för det! Maken fixar köttbullar och jag bakar parmesanpepparkakor därtill – det är det hela.

Men ännu är det jobb – utvecklingssamtal och jobbets julkaffe och en eftermiddagsjour att ta sig igenom. En sista sväng på Tomasmarknaden blir det hoppeligen också – dom har goda smårätter och mustigt julöl – och så borde man hinna ner till Skärgårdbutiken på Sommaröarna som ska ha julkommers.

Men sen ger Gud god jul och vi ska hållas hemma. Utom affärspersonalen som i många fall tycks jobba i det närmaste helgen igenom. De har ju arbetat nätterna igenom på köpcentret Kaari i våra gamla hemknutar, så helgstängt tycks sannerligen vara en förgången sak. Jag har en skarp åsikt om det, men ska inte hålla nån julpredikan om det. Just nu i alla fall.

Får jag en mugg glögg eller ett glas vin fast det bara är måndag? Ja, det får du. En gång jul om året bara!

IMG_0315.JPG

