Trettondag. Många tycks jobba denna fortfarande helgdagsmärkta dag. Redan klockan 8.00 öppnade vår K-butik – det var väl ändå att ta till!

Vi sov till klockan elva. Vardagen har för min del satt igång redan dryga veckan sedan. Jag har haft kundjourer, jag har besökt tandläkaren, jag har släpat mig till morgonbussen i iskyla och halka – det sistnämnda i sällskap med många andra förstås.

Det är skönt med en tredagarsledighet. Bara sitta vid köksbordet med en kaffekopp och beundra det strålande solskenet utanför rutan – det inger falska förhoppningar ty ute är det -20 grader just nu …

Tankarna flyger hit och dit och på inget speciellt. Nytt år – nya planer och föresatser.

Jag levererade f.ö årets första (vita ?) lögn i förrgår. På tandläkarens fråga om jag säkert borstar elektriskt svarade jag utan att blinka ”jodå”. Sanningen är att den elektriska tandborsten stått oladdad ett halvår. Nu är den fully charged, däremot, i rena förskräckelsen. Nya tag, där!

Många vänner tycks löga sig i varmare klimat just nu, visar FB. Jag tycker egentligen det är skönt här hemma, man bara hoppas att de snabba temperaturförändringarna inte kraschar vattenledningarna i huset, som det gick förra året.

Det är behagligt att tassa omkring i det smådammiga huset där pynten ren börjar ropa på nedplockning. Vi finlandssvenskar brukar ju hålla på helgslut vid tjugondagen, så det brådskar inte.

Det blir korv och ugnspotatis till lunch i dag, på kvällen bjuder formidabla kören Spira på trettondagskonsert i Domkyrkan. Ett lagom helgprogram.

Sitter och städar i mailen där erbjudandena från allehanda firmakontakter man på olika vägar avsiktligt eller i misstag samlat på sig under året dominerar flödet. Jag avpostar det mesta – men en instans får sända Mrs Ekrem aviseringar så mycket dom vill – Royal Opera House i Covent Garden, London.

Inte för att jag just nu kan ta aktiv del av utbudet. Men det är en underbar tanke att detta fantastiska operahus finns där ute (vi har besökt det endast en gång). Att möjligheten finns, åtminstone i teorin, att få tillbringa en magisk afton i detta skimrande musikpalats! Den tanken vill jag gärna påminnas om lite nu och då, när vardagens grå tenderar ta över.

IMG_0469.JPG

