”Alla” i huvudstadsregionen har besökt rhododendronparken i Södra Haga. Ser man i FB. Så också vi, bidrar med ett konterfej från vandringen där. Det är lite blandade känslor att vandra i den parken. Jag är uppvuxen i Norra Haga och vi levde våra första år som gifta i Södra Haga. Inte heller Gamlas där vi bodde fram till 2014 ligger långt borta så ett besök i parken (som vi sett växa upp från några ynkliga små plantstrontar till den nuvarande prakten) har alltid hört till årstidens rutiner.

Midsommar om några dagar, ”vart försvann juni” känner man alltid denhär tiden. Men semestern ligger framför och hoppet om sol lever. Lite värme också och inte alger alltför snart.

Förutom Medelhavet hör inlandet till våra sommarexkursionsmål. Det är skoj att ta in på hotell upp i landet och titta på hemlandet med turistens glasögon. Vi får se vad vi tar i år. Åbolands kyrkor blev det ifjol. 

Redan i helgen åkte vi norröver då vännerna Carola och Johan bjöd på storslaget 101-årskalas. Tog tåget till Vasa – som kontrast till det trassliga flygandet kändes det mycket bekvämt. Det enda som fattas i komforten är en restaurangvagn a la Agatha Christie, en där man åtminstone kunde slå sig ner med kaffekoppen utan att ölarna och folk utan platsbiljett tagit alla platser. Det blev att vinglande inta sin förfriskning snabbt och utan njutning. Men bullen var nybakad! Dessutom kändes det också exotiskt att iaktta en riktigt rejäl fjant-flört mellan en gosse i kön och det piggögda kassan. Som ur en film var det, och på nåt konstigt sätt fick det mig att inse att det är förfärligt länge sen jag var ung!

Lite hoppackningstider på jobbet är det inför ledigheten, och första gången sedan 2001 har jag inga ordspråksskriverier som möter mig vid återkomsten. Mitt bokbarn åker nämligen till tryckeriet, fröjd och fasa! 

Hösten hämtar med sig diverse föredrag i ämnet, bokmässa och bokkalas och annat utmanande för mommen. Jag har beslutat försöka ha roligt, fast uppläggen inte alltid är helt okomplicerade. Men nu är detta projekt i burken, nu kör vi, det må bära eller brista! 

Fast just nu är bara sill, nypotatis, gräslök och gräddfil i mina tankar! Och Jussi Björling och Merikanto! Och midsommarnattens dämpade ljus! 

