Tre dagar till semestern. Min nästsista lagstadgade ledighet. 332 arbetsdagar kvar efter det, ungefär, ja, jag går på med mina beräkningar. 

Jag har redan röjt upp i mina arbetsbordshögar inför de fem fria veckorna i år. Arkiverat alla donationsavtal, slängt gamla utskrifter i en hög på lägsta hyllan – nästa etapp pappersinsamlingen. Jag har sorterat materialet inför nästa arbetsprojekt, allt står snyggt i givakt i väntan på ett nappatag i augusti. Några kundjourer är kvar, arbetsrapporten för juni månad ska fyllas i och sen är vårtterminen avverkad. 

Det hör till det bästa jag vet att rensa upp och reda till. Gå och småputtra i arbetsrummet, känna jobbet sakta rinna av och en loj känsla av ledighet och kravlöshet inta sin plats i både kropp, själ och kontorsmiljö.

Allt är lite på paus mitt i sommaren. Busstidningen Metro utkommer bara några dagar i veckan. K-butiken har tydligen dragit ner på lunchutbudet  i semestertiderna – inga fiskcrepes i disken idag. 

Tyst i bussen, några sommartidtabeller syns inte till, jag fick fotografera den som hänger på hållplatsen.

Fick en bra plats i sjuans spårvagn i morse – dom är på kort vintertid. Nästan så jag blev sittande och åkte lite extra i rena glädjen. Jag tror jag ska göra det nåt tag, bara åka runt med spårvagnen, förbi min avgång vid Ständerhuset mot Sörnäs, Böle, Tölö, Kampen, hela varvet runt. Fast det är sommarstrul på några linjer har jag läst, underhåll av skenor och sånt,  så bäst att hålla sig till rutinerna. Men det vore helt i linje med hur jag känner mig just nu. Ta en paus i det ordningssamma, rationella.

I morgon blir det sommarteater i Finns, Pelle Svanslös. Myggor och lotter och bulle och kaffe och saft. En varm filt under baken – men hoppeligen behövs inget paraply. 

Komprimerad finlandssvensk sommarstämning – helt garanterat! 

