I dag vändes kalenderbladet. Fem semesterdagar kvar. Känns helt ok. Den kallaste juli månad på 20 år har vi haft i huvudstadsregionen, läser jag. Och varmare lovas inte.

Så nu återgår jag gärna till vardagen så småningom. Speciellt roligt är att ett antal träffar och utfärder med gamla vänner och klasskamrater är inprickade de närmaste veckorna. Som ombyte till de ovana arbetsdagarna.

Själva jobbet är jag lite kluvet inställd till, men vi får se.

Vi har nu betat av det mesta man kan hitta på i detta väderläge. Jag har sovit massor och tittat slut hela förrådet av vad jag  vill se på Netflix. Klassisk TV erbjuder bara repriser, och ynkligt av dem också. 

Vi har värmt opp oss en vecka på Kreta. Vi har gjort utfärder till Tallinn, Ekenäs och Tavastehus. Vi har sett alla utställningar som intresserar.

Med barnbarnen har vi besökt vetenskapscentret Heureka, Flygmuseet och Fölisön, vi har spelat minigolf och försökt pricka in lite uteliv på stränderna och något huttrigt dopp. Vi har ätit den småtrista mat sommar-Finland erbjuder: hamburgare och laxsoppa och nuggets med pommes frites. I morgon ska det ösregna, men lite måste vi ut ur huset – kanske blir det Sea life eller Nationalmuseet? Eller en gemensam film här hemma och Afrikas stjärna-maraton? 

Och så har vi börjat planera julresan till London, jodå! Selfridges har redan öppnat sin julavdelning, julgubben var där och klippte snöret i förrgår. Och familjen Ekrem-Frantz har beställt flyg och Airbnb i Bloomsbury och biljetter till Jul i Harry Pottervärlden, det satt vi och påtade med igår, dottern och jag. 

Men det är mycket före jul nalkas. Två bokreleaser ska firas, det vankas bokmässor och bokkalas och föredragsaftnar och massor av vanligt knog ska klaras av innan vi är inne i julsvängen.

Det måtte vara det växlande vädret som får en att drömma. 

Men med jul kommer också snö och halka. 

Fast sen drar det mot vår och sommar igen!

