Den urbana oasen – så kallades balkongen i en artikel i finska hufvudstadsdraken i dag. Jag lusläste texten -och höll med. Så är det hos oss också, sommaren levs på balkongen. Vi äter där, vi läser där, vi röker våra cigarrer där, vi beskådar fullmånen där, vi kollar in horisionten mot Tallinn och räknar in segelbåtarna på Esboviken. Vi har blommor och makens samling av allehanda växter och odlingar.

Jag fick till födelsedagsgåva en liten fontän som porlar så fint i kvällningen. Vi lyssnar på Spotify och tar oss ett glas medan mörkret faller utanför glasrutorna.

I går fick vi från vår ståtliga position på våning 5 1/2 helkoll på hur det dramatiska ovädret drog in över nejden. Sikten var noll, träden böjde sig längs marken, det dånade av kraft – och turligt nog kom attacken rakt från väster, inte mot våra balkongglas som vetter mot söder.

Ett sommarrum och en vinteroas är balkongen, vi gläds åt den! 

I tidningen läser jag att man får grilla och festa på balkongen, men inte uppbevara bildäck – och inte vistas utan kläder – det kan komma att strida mot god sed och moral. 

Nåja. Den som vill kolla in mig vattnande blommorna i lättklätt skick ska befinna sig i Estland och ha en sjujäkla kikare. 

Och jag säger som barnbarnen, ”vem bryr sig” – ”ihan sama”!

